zondag 21 februari 2016

Fotograaf Jimmy Nelson

Fotograaf Jimmy Nelson reisde tweeƫnhalf jaar de wereld over en fotografeerde 35 stammen. Hij wilde een visueel naslagwerk voor toekomstige generaties maken uit angst dat deze culturen op den duur zouden verdwijnen. Dit leverde geweldige foto's op die jullie vast wel eens hebben gezien. Het resulteerde in het boek Before they pass away. Het is echt de moeite waard om op hem te googlen en zijn foto's te bewonderen en zijn verhaal te lezen. Kijk op www.beforethey.com. Ik heb zelf de documentaire van de BBC gezien. Nog een citaat uit een interview met de Volkskrant uit 2013: "voor mijn gevoel zullen deze culturen niet uitsterven. wel wil ik aan deze stammen de boodschap overbrengen dat de authenticiteit van hun cultuur dreigt te verdwijnen. Ze zien er zelf namelijk niet de waarde van in. Voor hun gevoel ligt succes in ontwikkeling, zoals in de westerse wereld. Ze zien zichzelf als primitief. Ik wil terug met mijn fotoboek om hen te laten zien dat ze moeten uitkijken."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten