zaterdag 9 april 2016

Tuinen in India

Terwijl ik in onze tuin bezig was met het fotograferen van onze batik tafelkleden uit India om ze vervolgens in onze webwinkel te zetten, vroeg ik me eigenlijk af hoe,  en of het 'tuingevoel' ook in India leeft? Gaan ze daar, net zoals bij ons, allemaal massaal naar een tuincentrum? Zijn er tuinen te bezoeken als attractie of is alles om je heen daar bloemrijk en groen genoeg? In welk land leeft de 'tuincultuur' eigenlijk het meest? 
Als je me dat zo zou vragen, zou mijn eerste antwoord Engeland zijn. En gezien het feit dat ik zelf ook gek ben op een tuin, plantjes en het gevoel van lekker met je handen in de grond, zou ik zeggen dat Nederland op een goede tweede plaats komt.



Na wat zoeken op internet, kwam ik op een verrassende site over tuinen in India. Grote, professioneel aangelegde tuinen, waar je een kaartje moet kopen om het te bezichtigen.

Zoals bijvoorbeeld Lodhi Gardens, voorheen 'The old Lady Willingdon Park. Midden in Delhi een oase van rust. Flora gecombineerd met indrukwekkende tombes en romantische, Engels aandoende bruggen.  
De invloed van Engeland is natuurlijk niet zo gek, gezien het koloniale verleden. Lady Willingdon was de vrouw van de voormalig Gouverneur-Generaal van India, Markies van Willingdon. Na het einde van het Brits-Indische rijk, in 1947, kreeg het park zijn huidige naam.

En om weer terug te gaan naar het Nederlandse gevoel van tuinieren... tulpen genoeg in de Indira Gandhi tulip gardens in Srinagar, India. Zeg maar de Keukenhof met een Indiaas tintje!


Is India wat ver weg...? Een mooi hand gebatikt tafelkleed uit India brengt een stukje van die exotische sfeer gewoon in je achtertuin!  Naar de tafelkleden van Butik Batik>>


Geen opmerkingen:

Een reactie posten